Nauczyciel języka niemieckiego
Widzisz się w roli nauczyciela? Czujesz potrzebę oddziaływania na innych? Pragniesz zostać przewodnikiem młodych ludzi? Chcesz posiąść szeroką wiedzę i wysokie kompetencje językowe, by móc je przekazywać dalej? Jeśli tak – przeczytaj o wszystkim, co dla Ciebie przygotowaliśmy. Naprawdę warto.
Specjalizacja nauczycielska – wymarzona dla wszystkich tych, którzy lubią obcować z młodymi duchem ludźmi, dostrzegają w tym zawodzie wyzwanie i posiadają poczucie misji.
Utwierdzimy Cię w posiadanych przez Ciebie predyspozycjach zawodowych, zadbamy o systematyczny rozwój języka obcego, wskażemy kierunki rozwoju osobistego i pomożemy stać się prawdziwym nauczycielem – prawdziwym mistrzem.
W zakresie tej specjalizacji nasi doświadczeni dydaktycy akademiccy zabiorą Cię w fascynującą podróż po tajnikach zawodu nauczyciela języka obcego. Dzięki nowatorskiemu programowi studiów i atrakcyjnej formie praktyk, które dla Ciebie zaplanowali, podróż ta będzie jednocześnie niezapomnianym doświadczeniem i najważniejszą lekcją na drodze do profesjonalnego nauczyciela.
Podróż tę rozpocząłeś już w momencie, w którym pomyślałeś: „Zostanę nauczycielem”. To oznacza potrzebę zdobycia wiedzy i chęć dzielenia się nią. Razem będziemy je rozwijać i wyposażymy Cię w umiejętności pozwalające osiągać najwyższe cele.
Czego się nauczysz?
Specjalizacja – nauczyciel języka niemieckiego – oferuje bardzo szeroki program merytorycznego przygotowania do zawodu oraz nieodpłatne praktyki pedagogiczne realizowane w latach 2011 – 2014 w ramach unijnego projektu praktyk „WSL liderem w efektywnym kształceniu nauczycieli” w szkołach partnerskich regionu częstochowskiego. Program oparty jest na systemie indywidualnej opieki mentorskiej nad praktykantem.
W programie specjalizacji otrzymasz łącznie:
390 godz. przedmiotów specjalizacji (dydaktyka nauczania języka niemieckiego – I i II etap edukacyjny, wprowadzenie do psychologii, psychologia – I i II etap edukacyjny, wprowadzenie do pedagogiki, pedagogika – I II etap edukacyjny, emisja głosu, technologie informacyjne w glottodydaktyce oraz projekt seminaryjno-badawczy),
660 godz. praktycznej nauki języka niemieckiego (konwersacja, praca z podręcznikiem, rozumienie ze słuchu, gramatyka praktyczna, pisanie, fonetyka, WEB Project…)
72 godz. praktycznej nauki wybranego języka obcego (np. angielski, hiszpański, włoski)
606 godz. przedmiotów z modułu treści kierunkowych (gramatyka opisowa języka niemieckiego, historia języka, historia literatury niemieckojęzycznej, wstęp do językoznawstwa, wstęp do literaturoznawstwa, kultura i historia krajów niemieckiego obszaru językowego, teoria uczenia się i nauczania, wybrane zagadnienia z filozofii, wprowadzenie do socjologii, ochrona własności intelektualnej, język łaciński),
Po 3 semestrze studiów rozpoczniesz praktyki pedagogiczne w wymiarze łącznym 600 godzin (praktyka pedagogiczno-psychologiczna ogólna- I i II etap edukacyjny – 30 godz. oraz praktyka dydaktyczna w zakresie języka niemieckiego – 210 godzin, praktyka językowa w zakresie języka niemieckiego – 360 godzin)
Praktyki mają na celu przygotowanie do praktycznego wykonywania zawodu nauczyciela.
1. Kompetencje lingwistyczne:
a. zaawansowana znajomość 2 języków obcych (w zależności od wybranej opcji)
b. umiejętność skutecznej komunikacji (mówienia, słuchania, pisania również kreatywnego),
c. umiejętność krytycznego myślenia, analizy i interpretacji (np. dzieł literackich),
d. umiejętność zastosowania teorii językoznawczych w praktyce,
e. uniwersalny zestaw umiejętności pisemnego i ustnego tłumaczenia z języka polskiego na obcy i z języka obcego na język polski,
f. podniesienie ogólnej kultury słowa i kompetencji w zakresie języka ojczystego
2. Kompetencje specjalizacyjne-nauczycielskie:
a. Nauczysz się wszystkiego o motywowaniu siebie i innych
b. Dowiesz się, z czego składa się proces przyswajania języka
c. Zdobędziesz wiedzę o procesie nauczania języka obcego w szkole podstawowej
d. Poznasz konwencjonalne i niekonwencjonalne metody i techniki nauczania języka obcego
e. Poznasz indywidualne uwarunkowania uczących się oraz czynniki kształtujące osobowość
f. Nauczysz się form nowoczesnej zindywidualizowanej dydaktyki (tutoring i mentoring)
g. Zrozumiesz rolę różnic indywidualnych oraz kulturowych w dydaktyce języka obcego
h. Poznasz rolę twórczego nauczyciela w kontekście pracy klasy szkolnej
i. Nauczysz się efektywnie zarządzać czasem, tworzyć autorskie programy
j. Będziesz potrafił skutecznie wykorzystać technologie informacyjne i nowatorskie środki dydaktyczne w nauczaniu języka obcego
k. Uzyskasz również gruntowną wiedzę na temat praw i obowiązków ucznia i nauczyciela jak również zasad formalnych funkcjonowania szkoły
l. Zostaniesz przygotowany do pełnienia roli wychowawcy
m. Poznasz metody i techniki pracy z uczniem trudnym,
3. Kompetencje społeczne:
a. umiejętność wykorzystania technologii informacyjnej w pracy własnej i samodoskonaleniu,
b. umiejętność kształcenia w systemie uczenia się przez całe życie,
c. umiejętności autoedukacji poprzez znaczny wkład w kształcenie systemu edukacji online,
d. umiejętność rozpoznawania swoich emocji i ich skutków, zdolność do kontroli szkodliwych emocji,
e. znajomość swoich silnych i słabych stron,
f. silne poczucie własnej wartości oraz świadomość swoich możliwości i umiejętności,
g. umiejętność zachowania uczciwości w pracy zawodowej oraz wzięcia odpowiedzialności za swoje działania,
h. umiejętność adaptacji nowatorskich pomysłów, elastyczność w dostosowaniu się do zmian,
i. umiejętność utożsamiania swoich celów z celami organizacji,
j. gotowość do wykorzystywania szans oraz wytrwałość w osiąganiu wytyczonego celu,
k. umiejętność wyczuwania i aktywne zainteresowanie uczuciami i punktami widzenia innych osób,
l. umiejętność tolerancji i wspierania różnorodności,
m. znajomość metod skutecznego przekonywania,
n. umiejętność słuchania i porozumiewania się – werbalnego i niewerbalnego,
o. umiejętność inspirowania jednostek i grup lub kierowania nimi,
p. inicjowanie i/lub kierowanie zmianami w organizacji,
q. umiejętność synergicznej współpracy z innymi w celu osiągania wspólnych celów,
r. umiejętność organizowania współdziałania członków zespołu dla osiągania zbiorowych celów.